wielogloska_ulubione_fonty

Font nie czcionka! O ulubionych krojach fontów

Żartobliwy spór grafików komputerowych: czy mówić „font” czy „czcionka” obrósł już niemal legendą. Można wiele o tym napisać, podając definicję fontu, czcionki i całą historię drukarstwa jakby przy okazji. Nie chcę jednak serwować wam mało strawnych dań głównych, gdy tak naprawdę spór jest nieistotny. Dla klienta to, jakiej nazwy użyjesz, nie ma żadnego znaczenia. Za to znaczenie ma, i to spore to, jaki font zaproponujesz do jego książki, czasopisma i e-booka.

Jakie są moje ulubione kroje pism? Które z nich wykorzystuję najczęściej podczas projektowania layoutu książki lub czasopisma? Na jakie cechy czcionki zwracam szczególną uwagę? 

Minion Pro

Długo moją ukochaną czcionką była Minion Pro od Adobe Fonts. Zastępując Times New Roman, Minion stała się jednak dość popularna. Jest to prosty krój dziełowy, który ma i polskie znaki, i wiele odmian (bold, semibold, black). Można z powodzeniem złamać nią całą książkę, operując jedynie rodzajami kroju. Z połączeniu z bezszerygową Myriad Pro, Minion stanowi pewnik dobrze wyglądającej książki naukowej.

Roboto

Czcionka bezszeryfowa, stworzona przez Christiana Robertsona, jest teraz podstawową czcionką Google i nic dziwnego, że mi się podoba. Ma 12 stylów. Teksty nią złamane czyta się wygodnie zarówno w druku, jak i na ekranie. Wybrałam ją podczas odświeżania layoutu Magazynu Akwarium, który składam i przygotowuję do druku.

Open Sans

Open Sans to humanistyczny krój bezszeryfowy, który został zaprojektowany przez Steve’a Mattesona. To font zoptymalizowany do druku, internetu i interaktywnych zastosowań webowych. Jak można przeczytać na Google Fonts, jest też neutralny i „przyjazny”. Ma 10 stylów. 

Karmina

Karmina to czytelny i ekonomiczny krój „gazetowy”. Składam nim beletrystykę (dla wydawnictwa Motyle w nosie). Dostępny w Adobe Fonts.

Faustina

Wykreowany przez Alfonsa Garcia i przeznaczony do składu książek, gazet i magazynów zarówno do druku, jak i on-line. Jest to variable font, czyli mamy możliwość płynnej zmiany jego grubości czy szerokości. Daje to spore pole do zindywidualizowania projektu.

Bona Nova

Darmowy krój stworzony przez Capitalics – pierwszy polski dom typograficzny. Przyjazna dla oka, dobrze wyważona, ze starannie zaprojektowanymi polskimi znakami – idealna do składu powieści. Dużo powiedział o niej Tomek Bocheński w wywiadzie (tutaj), i nie będę się powtarzać.

***

Wszystkie opisane fonty są dostępne za darmo lub w usłudze Adobe Fonts. Projektując książkę staram się, aby zastosować w niej inny font. Wymaga to większego wysiłku niż kopiowanie layoutów według jednej sztancy, jednak staram się, aby książki opuszczające mój komputer były wyjątkowe. W przypadku powieści, w której nie ma zdjęć ani wykresów, gwarantem dobrej czytelności będzie właściwie dobrany font. Wielkością i stylem można zarówno ułatwić, jak i bardzo utrudnić czytanie książki. A przecież żaden autor nie chce, aby jego książka wylądowała na półce jedynie dlatego, że projektant źle dobrał czcionki i książki po prostu nie da się czytać.